zaterdag 12 december 2015

Galajurk

Een aantal jaren geleden ging ik met een aantal vriendinnen naar het Pink Ribbon gala in Amsterdam.
Ik had daar speciaal een lange galajurk voor gekocht, die had ik namelijk niet...
Één avondje heb ik dat ding gedragen. Dus, zette ik hem jaren geleden al op marktplaats. Dit deed ik iedere keer zo rond de kerst. Dan had ik immers de meeste kans van slagen om die jurk te verkopen.
Ieder jaar weer bleef de lange galajurk maar in de kast hangen. Dit keer dacht: ik zet 'm er weer op, het is weer bijna kerst dus wie weet! 
Gisteren heb ik de advertentie geplaatst en gisteren kreeg ik direct een email van ene Yentl, ze wilde de jurk graag hebben, zei ze. Omdat ze zelf ook lang was en dit maat 40 was kwam dat helemaal goed uit. Als het kon wilde ze hem wel passen. "Geen probleem" mailde ik terug. Ik dacht nog, ze kan hem in de garage passen en in de hal heb ik ook een spiegel, hoeft ze niet bij mij naar boven. 
Vandaag zou ze komen, om 14.00u. Om half 2 was mijn vriendin A gezellig even langsgekomen met een lekkere kerststol. We zaten net aan een kopje thee met kerststol toen de bel ging. Ik zei: oh, dat is die vrouw voor die galajurk. Ik ging naar beneden en deed de deur open. Ik keek in het gezicht van een ....man! Een lange man, met een grijs gebreide muts op zijn hoofd, hij had oorbelletjes in en zijn ogen licht opgemaakt met wat mascara. Hij droeg een knaloranje shirtje waarin kleine borstjes zaten. Verder droeg hij een 7/8 broek, zijn gestreepte sokken duidelijk zichtbaar in zijn allstars, zeker maat 45.  
Hij gaf me een hand en zei: "Hallo ik ben Yentl"! Ik: "Hallo, Yentl, kom binnen, je komt voor de jurk,he?". "ja, zei hij, ik was gelijk verliefd op die jurk, wat is ie mooi" Hij voelde aan de stof en was zienderogen inderdaad verliefd op de jurk. Ik: "eh, je wilde hem toch nog passen, nou dat kan hier en ik wees hem de garage en de spiegel in de hal. Doe op je gemak, ik kom straks wel even kijken.
Ik rende naar boven, naar A en zei.....opgewonden met een zachte stem: Yentl is een man!, het is geen vrouw, maar een man! We moesten lachen..."heb jij weer", zei A. 
Tja, en toen wist ik even niet wat ik moest doen. Er stond op dat moment een man in mijn garage mijn galajurk te passen....toch een gek idee!
Na enige tijd ben ik naar beneden gegaan en heb netjes op de tussendeur geklopt: "Lukt het? Ben je zover?
Hij zei: "allang, ik sta te wachten... Oh, je had wel de deur open mogen doen, hoor...
En...past ie? Was mijn vraag. "Ja, fantastisch, hij zit als gegoten! Mag ik die sjaal er ook bij en het hangertje? "tuurlijk", zei ik. 
Ik: "wanneer ga je hem dragen, op een feest ofzo?
Hij; "nee, mijn ouders hebben me uitgenodigd om bij hun te komen dineren en dan trek ik hem aan!"
Ik: " Oh, wat leuk, en wat ga je met je haar doen?"
Hij: "Ja, ik wil mijn haren laten groeien maar het schiet nog niet echt op en trok zijn grijze muts van zijn hoofd. Er kwamen oranje haren tevoorschijn, beetje krullend en met kleine inhammetjes. 
Ik: " je hebt wel een mooie haarbos, hoor!
Hij: "Dank, je, maar ik wil het zo lang...en wees naar zijn billen.
Ik: "Zo, dan moet je nog even geduld hebben want daar doe je jaren over. 
Hij: "ja, maar ik kan niet wachten tot het zo lang is. Ik heb zoveel spullen nodig omdat ik van man vrouw wil worden, zei hij, met een lichte schaamte is zijn stem.
Ik stelde hem op zijn gemak door te zeggen dat ik ook iemand ken die transgender is (en dat is echt waar) en dat ik wist door wat voor hel hij moest gaan. Ik vond hem zielig, triest en ook een soort van strijdvaardig! Toen hij weg ging zei hij bedankt, gaf me honderd euro en zei nogmaals dat ie er zo blij mee was! (ik had minder gevraagd, hoor)
Ik hoop van harte dat hij zich geweldig zal voelen met de kerst in mijn galajurk, een mooie vrouw met een zwarte jurk en rood haar, mooie make-up en sieraden. Ik zal aan hem denken met kerst!
Ik gun het hem!!! 

1 opmerking:

  1. Wat een mooi (kerst)verhaal, geweldig. Wat moet dat vreselijk zijn, geboren worden in het verkeerde lichaam. Zo verwarrend natuurlijk. Fantastisch dat hij Kerst viert in jouw mooie jurk!!

    BeantwoordenVerwijderen