donderdag 24 november 2016

21 november

21 november
En nu lig ik zelf ook weer in het ziekenhuis. Ik voelde me zo moe dat ik de huisarts vroeg om mijn Hb te meten om te kijken of ik misschien bloedarmoede heb. Dit kon de huisarts niet zelf. Toen heb ik het ziekenhuis maar gebeld, daar gaat alles veel vlotter. Dezelfde dag nog bloedprikken en de volgende dag kon ik al terecht bij mijn oncoloog.
Alles verteld en hij stelde direct voor om me op te nemen om al mijn medicijn gebruik eens kritisch te gaan bekijken, evtenuele bloedtransfusie, en erg belangrijk hij wilde dat een neuroloog eens goed naar mijn been klachten komt kijken. Hij wilde me direct al op laten nemen, maar ik stelde voor na het weekend, want ik wilde mijn moeder graag nog even begeleiden naar het verpleeghuis.
En dan is het maandag 21 november en lig ik weer op de afdeling oncologie van het Ijsselland ziekenhuis.
Er werd direct actie ondernomen, diverse testen werden gedaan, ik bleek inderdaad weer ernstige bloedarmoede te hebben, ik zou vandaag al mijn donorbloed krijgen, maar bij het kruisen van het donorbloed met dat van mij, kwamen ze er achter dat ik positief gescreend was. Dat wil zeggen dat mijn bloed in opstand komt tegen donorbloed. Dus moeten er anti-stoffen uit het bloed gehaald worden. Dit kan alleen in Leiden, dus het wachten is nog altijd op een goede zak donorbloed!
Verder bleek uit wat neurologische testen dat ik zenuwuitval in mijn benen heb. Dus, de neuroloog komt nog bij me kijken en er wordt nog een MRI gemaakt om te kijken waar de evt beknelde zenuw zit en of ze er nog wat aan kunnen doen. Ik hoop het, want lopen is nu niet echt geen optie. Het lukt nog in hele kleine afstanden. Van bed naar toilet bijvoorbeeld.
Vanmiddag ook een consult gehad met de anesthesist van het pijnteam. Hij vertelde dat leverpijn de moeilijkste pijn is om onder controle te krijgen. De lever groeit door de uitzaaiingen tegen het levervlies aan en die rek doet verschrikkelijk pijn. De basis morfine is nu verhoogd en de andere morfines idem dito. Dit zou de pijn beter onder controle moeten krijgen. Ze komen iedere dag om te kijken hoe het gaat met de pijn.
Gisterenavond kreeg ik pas mijn bloedtransfusie. Na ongeveer een half uurtje voelde ik me steeds beroerder worden. Ik begon weer te braken en alles duizelde om me heen. De nacht die er op volgende was een onrustige nacht, waarbij ik zo erg ging transpireren dat heel mijn bed nat werd.
Vanochtend kwam er weer iemand van het pijnteam en zag hoe ik erbij lag. De ophoging van de morfine ging niet goed, zeker niet in combinatie met het donorbloed. De extra 12 Mg pleister is er dus weer vanaf gehaald. De escape medicatie blijft wel hoger, maar heb ik tot nu toe niet nodig gehad.
Vanmiddag, woensdag 23 november kwam de neuroloog bij me langs. Hij wond er geen doekjes om, na de onderzoeken die tot nu toe zijn gedaan was hij tot de conclusie gekomen dat ik een incomplete dwarslaesie heb. Hij heeft direct een spoed MRI aangevraagd, die moet uitwijzen hoe erg de schade aan de ruggenwervels is en wat er eventueel aan behandeling nog kan. Een bestraling behoort tot de mogelijkheden. Ik mag onder geen enkel beding meer zelfstandig staan of lopen. Ik ben me rotgeschrokken. Maar ik probeer mijn nuchtere verstand erbij te houden. Eerst de definitieve uitslag maar even afwachten. Voor nu vind ik het heel vervelend dat ik voor alles de verpleging moet bellen. Ik heb een badkamer op mijn kamer maar mag er niet zelfstandig naar toe...
Mijn hemel...hoe moet het met mijn toekomst. Is er nog wel een toekomst? Als ik niet meer kan lopen, zijn er ondanks die handicap toch nog mogelijkheden om ergens van te genieten of was dit het dan?
"Stop" met deze gedachten!
Inmiddels is het donderdag 24 november. Vanmiddag om half vier kwamen ze me eindelijk halen voor het maken van de MRI. Het was een lange, slopende dag, met vooral veel wachten. Met het uur werd ik nerveuzer...ik zag steeds dat ernstige gezicht van die neuroloog voor me. De MRI ging goed. Het blijft een vervelend onderzoek omdat je zo opgesloten ligt en dat ding zo'n herrie maakt dat je er bang van zou worden. Ik hoefde gelukkig geen infuusje voor contrastvloeistof. Ik lag nog maar amper weer op mijn kamer toen de zaal-arts al bij me langs kwam voor de voorlopige uitslag. Ze had goed nieuws, uiteraard werden er veel uitzaaiingen gezien, maar geen ernstige beknellingen van de zenuwen. We moeten even de definitieve uitslag afwachten morgen, maar vooralsnog géén incomplete dwarslaesie.
Pfff....ik kon weer ademhalen! Ik bedankte de arts dat ze zo snel langs kwam met de uitslag! Dat is nog eens meeleven....morgen komt de neuroloog ook nog bij mij langs. Want...ze zijn nu al een week van alles aan het doen, maar ik blijf dezelfde klachten houden. Ik kan nog steeds niet goed lopen en de pijn is ook zeker niet onder controle. Ik begin het liggen in het ziekenhuis, ondanks dat ik nog steeds op een eenpersoonskamer lig, aardig zat te worden. Ik verveel me te pletter! Ik heb mijn iPad en tv, maar de hele dag turen op mijn iPad maakt me slaperig en lamlendig. Verder staat hier een tafeltje met twee stoeltjes. Als ik een kwartier op zo'n stoel zit krijg ik giga pijn in mijn rug....en de bedden zijn ronduit slecht. Dus....zit/lig ik mezelf in de weg.....

6 opmerkingen:

  1. Grrr!!! Die rotziekte en chemo sloopt je hele lichaam....ben verbijsterd waar jij gvd doorheen moet.... heb zo te doen met je..in ieder geval geen incomplete dwarslaesie..sterkte lieverd hoop dat je kunt slapen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grrr!!! Die rotziekte en chemo sloopt je hele lichaam....ben verbijsterd waar jij gvd doorheen moet.... heb zo te doen met je..in ieder geval geen incomplete dwarslaesie..sterkte lieverd hoop dat je kunt slapen xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou zeg, jij krijgt het maar weer voor je kiezen. En dan ook nog de zorgen om je arme moeder. En dan je de hele dag vervelen en in bed moeten blijven valt niet mee. Ik denk aan je!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. sterkte hoor! we denken aan je !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje Mandy als ik dit allemaal zo lees pffff je hebt het wel te verduren hoop dat je inmiddels weer thuis bent ?? Sterkte lieverd. Je monteurtje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Mandy, de laatste keer dat ik je zag was in je scootmobiel. Ik was net met Binky aan het wandelen. Hoor van je zwager en zus hoe het met je is. Wat een ellende toch allemaal, hoop dat je wat kan slapen om weer op kracht te komen. Ik denk aan je.. liefs Noortje en Binky.

    BeantwoordenVerwijderen