maandag 17 augustus 2015

Scans

Vandaag weer voor controle naar de oncoloog geweest. Allereerst moet me even van het hart hoe blij ik ben met deze man. Wat een lieverd! En dat niet alleen, hij geeft me het gevoel dat ik mag vragen wat ik wil en er dan ook de tijd voor neemt om al die vragen te beantwoorden. Hij laat me meedenken in mijn hele proces. Bovendien onderneemt hij ook nog direct actie, het blijft dus niet bij beloftes maar doet wat hij belooft. Hij is direct (daar hou ik van) maar zegt het niet bot. Hij is relaxed, maar toch heel open en praat....! Mijn vorige oncoloog zei alleen het hoognodige...Ik vond het niet leuk toen hij met pensioen ging, maar nu ben ik echt blij met zijn opvolger.
Dus, echt lof voor deze arts! (Zo, dat wilde ik even kwijt)

We hebben een goed gesprek gehad. Ik had dit keer een heel lijstje met allerlei klachten en vragen. Ik moest mijn briefje erbij houden om niks te vergeten.
Naar aanleiding daarvan gaan er volgende week weer de nodige scans gemaakt worden. Volgende week woensdag ben ik aan de beurt. Eerst een mri, met contrast vloeistof, van mijn hersenen (lijkt me best eng) en daarna een CT-scan van de buik, longen, lever, botten e.d. Ook met contrast (eerst liters telebrix drinken (vies!!!) daarna een infuus met contrast. Ik krijg dus aardig wat zooi binnen.
Twee dagen later krijg ik al de uitslag. Dan zal ik horen of de ziekte nog steeds progressief is of stabiel. Maar ook of er inmiddels ook uitzaaingen in mijn hersenen zitten.

Nu volgt een technisch verhaaltje: Als de ziekte nog steeds progressief is betekent dat dat de hormoontherapie, die ik nu sinds een aantal maanden slik, niet aanslaat. Dan vind hij chemo de beste optie. Hij wil dat voor een bepaalde periode inzetten om vervolgens weer te kunnen starten met een andere hormoontherapie. Soms raken de receptoren op de kankercellen resistent voor de anti-hormonen, dan is een bepaalde rust periode daarin een must. Dat betekent wel weer chemo voor mij met alle bijwerkingen die daarbij horen. Ik heb altijd gezegd dat ik naar alle waarschijnlijk nooit meer aan een chemo begin. Maar toen hij uitlegde dat de chemo tijdelijk zou zijn om daarna weer een bepaalde periode stabiliteit op te leveren ging ik twijfelen. Hij zei dat als ik niet zou kiezen voor chemo, ik naar alle waarschijnlijkheid een lange periode aan stabiliteit zou weggooien....tja, en wat doe je dan?
Maar goed, eerst maar even de uitslagen van de scans afwachten. Als de kanker in mijn hersenen zit wordt het een ander verhaal.
Het wordt volgende week een spannende week!

3 opmerkingen:

  1. heel veel sterkte hoor en hou je taai!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat fijn dat je nu zo'n goede arts hebt, dat is zo ontzettend belangrijk. En wat de chemo betreft...het is zonde een kans op stabiliteit weg te gooien dus zoals Loesje zegt: verander vastbesloten van mening;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goeie uitspraak van Loesje, die houden we erin!

      Verwijderen